Isla de la Plata

Oj Oj oj vilken underbar dag!
Igår var jag och Antonio och besökte Isla de la plata, ön av silver, även kallad
för fattigmans galapagos. Här fick vi bestiga öns höga toppar och bada ifrån båten.

Äventyret började med att vi åkte båt dit vilket tog cirkus 1h, resan gick bra trots att jag lätt blir
åksjuk. Tack för det! När vi kom i land berättade vår reseguide om vad vi skulle göra på ön och vad vi
skulle få se. Tyvärr talade han endast spanska så min Antonio fick översätta det mesta. Han berättade
bland annat att vissa fåglar som levde på denna ön flög upp till 20mil för att finna sin föda, tonfisk, för att
sedan flyga tilllbaka till sina ungar och mata dem. Otroliga va?!

Uppe på öns bergstoppar berättade han att ön var en "natulig ö" och inte gjord, som många andra
öar här omkring, av vulkaner. På denna ön lämnade även inkaindianderna ett avtryck i historien.
De hade en ritual här och den gick ut på att de skulle offra två bebisar, kungens egna barn,
uppe på ett berg genom att lämna dem där för att dö. Detta gjorde dem för att hylla solen.

Senare när spaniorerna hittade ön längre fram bestämde de sig för att
hugga ner all skog som fanns på ön, skogen som fanns där då var regnskog.
Regnskogen kom aldrig tillbaka efter det, men genom fåglarna har frön förflyttats
från fastlandet i Ecuador till ön. Så nu är det god växtlighet igen.

Ön har fått sitt namn, isla de la plata --> ön av silver, på grund utav att det finns fullt av
rikedomar där. Både spaniorerna och engelsmännen som kom därpå lämnade kvar
massor av guld och silver. Än idag går det att hitta delar av dessa skatter.

För 80 år sedan var ön privatägd av en farmare, ön var alltså en stor farm. På den
tiden fanns det får, kor och allt som hör där till. När de för 80 år sedan
lämnade ön var det inte helt lätt att få med sig alla förvildade katter
och råttor. Men de lyckades!

Åter till vår upplevelse av ön.
Jag och Antonio höll på att dö där. Det var jätte varmt och ingen skugga. Att besttiga bergen
var inte heller att leka med, men vi älskade det. Utsiken var enormt vacker att skåda. Fåglarna var
fantastiska och inte minst sköldpaddorna och fiskarna! Tyvärr tog jag inga bilder av dessa,
jag ville bara njuta av att se dem på riktigt och inte genom en kameralins för en gång
skull, haha!

När vi väl fick hoppa i vattnet efter en svettig bergsklättring så var det inte så
mysigt som vi hade hoppats på. Det var "dåligt vatten" som kaptenen på
båten beskrev. Det innebar att det var något slags manetlikande vattendjur
som brände oss. Inte så att det var outhärdligt, men obehagligt.
Det var synd, men det gjorde inte så mycket.

I helhet var dagen helt awesome!

En utav många...

...vackra solnedgångar vi varit med om här i Las Tunas.

Just nu...

...är klockan 08:59 här i Ecuador och vi skall
strax iväg på en heldags utflykt! Bilder kommer
senare idag eller imorgon, så håll utkik!!

Wipeout en Las Tunas

Nu äntligen är vi på kusten!
Här är det jätte varmt med fint väder varje dag. vi kom hit i lördags (16:e Feb) och Antonio brände
sig redan igår, haha! stackarn, hoppas det går över snabbt. Själv har jag upp emot
30 myggbett utspritt över kroppen. ÅÅÅhhh vad de kliar!!

Som ni ser bor vi nu på ett hotell, ett mini-hotell, ett jätte-mini-hotell med endast tre rum.
Just nu är det bara vi som bor här och vi älskar det! Maten är god och ägarna är som
kompisar med oss nu! Dagarna spenderar vi i havet, på stranden och i restaurngen.
Vi har det jätte mysigt här, ca 30°c varje dag och säkert 25°c i vattnet!

På onsdag skall vi iväg på en heldags trip till en ö där skall vi vandra och snorkla,
himlans vad spännande!

Varma källor

Igår var jag, Antonio och hans mamma Kristine i Papallacta och myste i deras varmvatten källor.
Vägen dit var lång och guppig men vacker att skåda. Vi hade massor med intressanta samtalsämnen
hela tiden, bla så berättade Kristine varför hon hamnade just i Ecuador och varför hon stannade kvar
och bildade familj här. Vilken resa den kvinnan har varit med om alltså, helt otroligt!

I poolerna myste vi i ca 40 minuter och efter detta fick var och en, en underbar massage.
Jag och Kristine tog Swedish massage och Antonio valde Body Deep. Efter det var vi rätt möra
i våra små kroppar kan jag medge! På vägen hem igen hade det hunnit mörkna och jag var väldigt
nära flera gånger att ta mig en ofrivillig tupplur. När vi kom hem efter två timmars bilkörning
åt vi kinamat från Antonios älsklingsrestaurang.

Det var verkligen en toppendag!

13 Februari

Godmorgon!
Klockan är nu 00:52  här i Ecuador och jag kom precis hem från en jätte mysig kväll med
Antonio, Andrea och Victor. Vi var först och kollade på en underbar teater/visning. På teatern visade
dem upp traditionella danser och kläder här ifrån bergen i Ecuador som indianerna använder vid högtider.
Till exempel så visade dem upp hur de dansar när de hyllar solen. Dansen där använder sig av en hög
påle med en massa snören, där springer de runt och krånglar ihop varandras snören tills de till sist vänder
och löser allt trassel som de precis skapat, jätte häftigt och vackert att se på! Efter detta åt vi på en
restaurang och där mötte vi Andreas kompisar. Det var trevligt, även om jag inte förstod allting
de pratade om... Åh vad jag vill lära mig det spanska språket!!

Nu har jag säkert skrivit en hel del stavfel och en hel del grodor i mina meningar,
men jag är trött och vill egentligen bara sova nu, haha!
Hoppas att ni gillar bilderna, Godnatt!

Gårdagens bravader

Hej hej hallå!
Här kommer lite bilder från gårdagen då vi var i gamlastan med Saddia.
Vi mötte henne hemma hos Robert, Antonios pappa, i deras lägenhet.
Deras lägenhet är jätte häftig, de har konst precis över allt och jag gillar det!

Vi var och åt på ett jätte trevligt ställe som Saddia har som ett av sina favorit ställen.
Jag tog mig en cesarsallad, Antonio åt club sandwich och Saddia tog en traditionell ceviche soppa
som de äter ofta här i Ecuador. En lite skojjig grej med den soppan är att man får popcorn som tillbehör,
istället för bröd ungefär.

Efter maten gick vi en sväng i gamlastan och var inne i tre jätte stora fina kyrkor. En fördel med att åka
omkring i Quito med Saddia är att hon är reseguide här! Hon berättar hela tiden en massa intressanta
historer om delarna i staden. Till exempel så berättade hon att kyrkorna som vi var inne i är helt
dekorerade med äkta guld! Otroligt vackert må jag säga. Dock tog jag inte så speciellt
många bilder inne i kyrkorna då det var förbjudet, haha, vilken gangster jag är!

Farmen del 2

Hey gott folk!
Jag vet att jag inte höll vad jag lovade gällande när detta inlägg skulle ha publicerats, förlåt.
Jag insåg inte hur mycket bilder det faktiskt var, men jag är glad att jag tog min tid, för nu
får ni ju se hur fint det faktiskt var där!

Jag är ledsen att jag inte visade er fler bilder inomhus, men saken är den att jag hade helt fel
objektiv för att kunna få fina bilder där. Istället kan jag kort och gott förklara lite hur det såg ut.
Farmen är till och börja med 200 år gammal och en utav Ecuadors älsta farmer. Detta märks verkligen
när man kommer in i huset. Golven knarrar, det är högt i tak, stora fönster, en jätte bamse spis i vardags-
rummet och ett kök med stengolv.

På farmen har de ca 450 mjölkkor, hel del kalvar och en massa andra djur. Victor guidade oss igenom
hela stället och berättade en hel del intressanta saker om farmen. Till exempel så har gården funnits
i hans släkt i fem generationer och det har alltid varit kvinnor som har administrerat den. Jag fick även,
stolt som man är, veta att de maskiner som de använder för att mjölka korna är svenska. Wihuw!

På bilderna får ni även se Andrea och Victor för första gången! Man kan knappast tro att Andrea
är Antonios storasyster när man ser dessa bilder, eller hur? Haha, jag vet inte om det är Antonio
som är lång eller Andrea som är kort, Men jag gillar det!

Victors Farm del 1

Det blev en hel del bilder idag, så jag delar upp "farmen bilderna" i två delar. Den andra delen
kommer imorgon någon gång under eftermiddagen för er, alltså förmidddagen för mig, hihi.

Som ni alla kan se så var naturen på vägen till farmen mycket vacker att skåda, dock åkte
vi igenom en hel del små samhällen med mycket fattiga människor, vilket gjorde mig sorgsen.
På vägen stannade vi ett par gånger för att köpa något att dricka, tanka och för att ta luft. På ett
ställe som vi stannade till på grillade dem marsvin. Antonio tyckte att jag skulle ha provsmakat
men jag var inte jätte sugen så tackade faktiskt nej, haha.

De sista två bilderna föreställer ett par pojkar som spelar fotboll, de var söner till de som
jobbade på farmen. Dom var så söta som dom sprang omkring och lekte. Farmen var
verkligen ett perfekt ställe för ett barn att växa upp på, enligt mig. Den var helt underbar.

Fika Time!

Hola Amigos!
Det blev aldrig att vi tränade idag, dock var det inte för att vi var lata, snarare snåla. När vi kom till
Antonios favorit gym omkring 12:00 så hade de ändrat priserna sen sist han var där och det var helt
enkelt för dyrt för oss (ca 150kr per gång). Efter att vår besvikelse lagt sig och vi hade hunnit med att
duschat och gjort oss i ordning så åkte vi till en grannstad till Quito som heter Cumbaya. Här fikade vi
med Saddia (Antonios pappas fru), hennes två mellan schnauzers och hennes vännina. Saddia är kvinnan
till höger på bilden ovan. När vi åkte till Cumbaya var det soligt med lite moln, men helt plötsligt när
vi hade kommit fram till fiket var det som om himlen öppnade sig. Antonio förklarade detta genom att
säga "Det är regnskogs regn, Olivia". Hur ofta hör vi det i sverige? Inte speciellt ofta.

Efter fikapausen i Cumbaya fortsatte vår resa mot nästa äventyr, nämligen farmen som
Victors familj äger. Farmen ligger Cayambe och det kom att bli en underbar upplevelse!

Ps. Första bilden i detta inlägg kanske inte hänger ihop med vad jag skrivit om, men
jag vlle bara att ni skulle få se hur fin och mysig utikt vi har varje dag här hos Antonios
mammas lägenhet. Skratt, lek och bus hör vi hela tiden, så himla trevligt!

Söndag

Hallo!
Klockan är nu 10:33 här i Quito men jag och Antonio har redan hunnit varit ute och gått med Antonios
mammas hund Tutti (den bruna) och Andreas hund Yana (den svarta). På vår promenad passade vi på
att köpa hem lite nybakade croissenter och liknande bröd. NOMNOMNOM.

Nu skall vi iväg och träna på Antonios favorit gym. Efter det skall vi fika med Antonios pappas fru,
Saddia på något mysigt café här i närheten. Senare idag skall vi åka till en farm som ligger en bit här ifrån,
den farmen ägs av Andreas pojkvän Victors familj. Det skall vara en av Ecuadors älsta farmer och den
ligger brevid en vulkan, spännande!! Jag skall ta så mycket bilder jag bara kan!

See you later alligator

Första morgonen

imorse när jag vaknade klockan 09:00 lokal tid var jag pigg och kände att jag ville ut och kolla
på stan så fort vi bara kunde, men så tittade jag ut genom fönstret och insåg att det regnade,
mysigt. Det blev istället att jag och Antonio låg och drog oss fram tills 09:30. Då blev det något
helt annat. Vi fick hoppa ur sängen med hjärtat i halsgropen. Vi hade en jordbävning! Det var en
mild jordbävnig, endast ca 3 på richterskalan. Den var inte jätte stark, men hela huset gungade!
Så det var en ganska spännande händelse för att vara första morgonen på bortaplan.

Senare åt vi frukost, jag pratade lite med mor och far på skype och myste med husdjuren.
Vi bor hemma hos Antonios mamma och hennes man med Antonios syster Andrea och hennes
kille Victor. Efter att mitt hjärta lugnat ner sig efter jorbävningen och vi hade ätit frukost började
jag och Antonio att packa upp. Det tyckte Tiger, Antonios mammas katt, var jätte roligt. Så han
hjälpte till lite som ni ser ovan. Hur mysig katt som helst, vill ta med honom hem till Sverige, haha.

Our trip to Ecuador!

God kväll bör jag kanske säga?
Nu är vi framme! Klockan är nu 12:10 är och vi är redo attt möta Quito med storm, eller?
Vi landade med planet igår klockan 16:00 lokal tid dvs 23:00 i sverige. Då var vi ganska
mör i kroppen kan jag säga. Vår resa började nämnligen redan klockan 03:00 igår morse i sverige.
Vi var då påväg mot Landvetter, Göteborg. Vid den tiden var både jag och Antonio redan halvdöda
och ville egentligen bara sova, haha! Väl inne på tax-freen omkring 05:30 var vi vårlhungriga och
började bli oroliga att vi inte skulle få någon frukost på planet... Så fort vi steg på planet mot
Amsterdam somnade vi, vilket var hur skönt som helst trots de obekväma flygstolarna. Lite
senare fick vi som tur var två mackor och apelsin juice, dock var vi för trötta för att äta då
så vi lät mackorna vänta tills senare. Problemet vara bara att när vi vaknade igen hade
någon hungrig stackare snott Antonios frukost, HAHA!

När vi landar i Amsterdam ville vi inget annat än hoppa på nästa flyg mot Quito och
som tur var så gick tiden snabbt där. Klockan var nu omkring 10:00. På det nya planet
fick vi bättre platser med bättre utrymme PLUS EN HELT EGEN TV SKÄRM! Man kunde
spela spel, se på filmer, lyssna på musik, lösa Suduko och se på dokumentärer. Jag såg
filmerna Brave (modig), Taken 2 (Mycket bra film) och spelade en hel del Suduko!! haha.
Flygresan mellan Amsterdam och Quito tog 11timmar.

Något som jag tyckte var intressant när vi landade i Ecuador var VART vi landande,
Flygplatsen i Quito ligger nämligen mitt i staden! Galet.

Ps.Fortsätt gärna att följa mig här på bloggen då jag skall försöka
blogga så ofta jag  bara kan om allt hyss vi har för oss här i tredje världen!

Sweet like candy

YUUUHOO!!!!
Jag fixade just precis till designen lite, var less på förra.
Varför ledsnar man så snabbt på sin design? Tråkigt ju.
Hoppas ni gillar denna, för jag tycker den är helt ok ;)

Appropå inget så är jag helt besatt av spel-appen Candy Crush Saga.